Integrating Aik Values into Character Development through the Sisarah Program in Elementary Schools

Authors

  • Alistina Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Nurmarina Malik Fadjar Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.54723/jpa.v3i2.414

Keywords:

AIK values, cleanliness character, sisarah program

Abstract

This study aims to explore the integration of religious, scientific, and moral values (AIK) in the development of cleanliness character among elementary school students through the SISARAH program. Using a qualitative approach, the research involves observations, interviews, and analysis of relevant documents. The findings indicate that AIK values can strengthen students’ cleanliness character, as reflected in their daily behavior. The implementation of the SISARAH program contributes not only to increasing environmental awareness but also to the moral and ethical development of the students.

References

Afandi, A. (2013). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(1), 45–58.

Astuti, Y. (2020). Peran Guru dalam Membangun Karakter Bersih Anak di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 117–125.

Fitria, H. (2020). School Culture and Character Education in Primary School. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 7(6), 829–836.

Handayani, T. (2021). Nilai AIK dalam Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah Muhammadiyah. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 7(3), 145–157.

Harun, H. (2022). Pengembangan Karakter Melalui Pembiasaan Hidup Bersih di Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(2), 98–105.

Jannah, M., & Hidayat, T. (2020). Implementasi Program SISARAH dalam Menumbuhkan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat di SD. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(2), 117–128.

Marlina, L. (2022). Sinergi Orang Tua dan Guru dalam Implementasi Nilai AIK di Sekolah Dasar Muhammadiyah. Jurnal Tarbawi, 13(1), 43–54.

Mulyasa, E. (2014). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ningsih, R., & Lestari, D. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Program Sekolah Sehat. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Humaniora, 9(2), 67–75.

Nurhayati, D. (2018). Pelaksanaan Program Adiwiyata sebagai Upaya Menanamkan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 3(1), 85–93.

Ramdani, Z. (2017). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam dan Kaitannya dengan Tujuan Pendidikan Nasional. Jurnal Al-Ta'dib, 10(2), 25–35.

Rahmawati, A. (2021). Pengembangan Karakter Anak Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Berbasis Nilai Islam. Jurnal Tarbiyatuna, 12(1), 51–65.

Syaiful, B. (2019). Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 127–140.

Sodik, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membangun Karakter Peduli Kebersihan Siswa SD. Jurnal Pendidikan Islam Dasar, 8(1), 112–122.

Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter? Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), 47–58.

Suryana, D. (2020). Integrasi Nilai Islam dalam Kurikulum Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 8(1), 55–68.

Suryana, D. (2020). Integrasi Nilai Islam dalam Kurikulum Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 8(1), 55–68.

Wahid, A. (2018). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 89–101.

Wahyuni, S. (2017). Internalisasi Nilai-nilai Al-Islam dan Kemuhammadiyahan dalam Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 15–28.

Yuliana, N., & Suharno, S. (2022). Integrasi Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(1), 33–45.

Zuhdi, M. (2015). Religious Education in Indonesian Schools: A Review of Contemporary Developments. Journal of Muslim Minority Affairs, 35(2), 241–254.

Published

2025-07-17

How to Cite

Alistina, & Nurmarina Malik Fadjar. (2025). Integrating Aik Values into Character Development through the Sisarah Program in Elementary Schools. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Al-Amin, 3(2), 144–150. https://doi.org/10.54723/jpa.v3i2.414

Issue

Section

Articles