Arabic Language Learning Assistance with the Book Ghina’ al-’Arabiy Lil-Athfal at the Muslimat NU Nawa Kartika XIX Majasem Kindergarten
DOI:
https://doi.org/10.54723/jpa.v3i2.407Keywords:
arabic learning, songs, early childhood, vocabulary, mentoring programAbstract
Arabic plays a vital role in the lives of Muslims, as it is the language of the Qur'an, the primary guideline for worship. However, the lack of engaging learning methods for early childhood hinders the introduction of Arabic. This study aims to introduce Arabic to children through a fun learning medium, the songbook Ghina' al-'Arabiy Lil-Athfal. This research is a community service research project based on simple experiments. The subjects were children of Muslimat NU Nawa Kartika XIX Kindergarten in Ponorogo. Data collection methods included observation, interviews, and documentation. The instruments used were observation guidelines and student response questionnaires. Data were analyzed descriptively and qualitatively. The results showed that the use of Arabic songbooks adapted to early childhood development, accompanied by interactive learning methods and physical movement, can increase children's enthusiasm and motivation in learning Arabic. The conclusion of this study indicates that Arabic song media is effective in introducing Arabic to children in a fun way. The implications of this study are the importance of innovative learning media based on culture and child development in early childhood education, especially in the introduction of foreign languages such as Arabic.
References
Abdurrahman, A. (2020). Bahasa Arab: Keistimewaan, Urgensi Dan Hukum Mempelajarinya. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 8(2), 1–15.
Al-Ghalayin, M. (2005). Jami’ad-Durus al-‘abiyah jilid I. Beirut: Dar Al-Kutub Al-„ilmiyah, 200.
Ali, K., & Masadi, G. A. (1997). Sejarah Islam Dari Awal Hingga Runtuhnya Dinasty Usmani (Tarikh Pramodern).
Aulia, V. I., & Anggraeni, W. (2023). Urgensi pembelajaran bahasa Arab dalam pendidikan Islam. Uktub: Journal of Arabic Studies, 3(1), 22–40.
Dini, J. (2022). Deteksi dini motorik kasar pada anak usia 4-6 tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 558–564.
Faridah, L. U. (2017). Pengenalan Bahasa Arab Untuk Anak Sejak Dini. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 3(3), 411–419.
Fauziddin, M., & Fikriya, M. (2020). Mengenal Kosakata Bahasa Arab melalui Permainan Kartu Huruf Hijaiyah yang Dilengkapi Kosakata. Journal of Education Research, 1(1), 46–54.
Kholison, M., Suja, A., Setyawan, C. E., & Hantoro, R. R. (2023). Pengembangan bahan ajar bahasa Arab dengan pendekatan kemahiran berbicara. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 90–102.
Maulaya, R. D., & Ashari, M. (2024). Pendampingan Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Buku Ghina’ul Athfal di TK Dharma Wanita Ngrayudan 1. Journal of Innovation and Sustainable Empowerment, 3(2), 107–116.
Munir, D. R., Fajar, A., & Farihatunnisa, I. (2023). Pelatihan Keterampilan Membaca untuk Meningkatkan Kemampuan Kosakata Bahasa Arab di Pengajian Anak-anak Kampung Cukang Lemah Cihanjawar Purwakarta. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan, 3(6).
Nasution, N. S., & Lubis, L. (2023). Urgensi pembelajaran bahasa Arab dalam pendidikan Islam. Jurnal Simki Pedagogia, 6(1), 181–191.
Paramitha, N. P. (2018). Lagu sebagai media pembelajaran bahasa Arab. Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 111–132.
Purwanto, N. J. (2018). Lagu Sebagai Media Pembelajaran Tata Bahasa Arab (Nahwu). Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(01), 1–13.
Putri, E. N. D., & Desyandri, D. (2019). Penggunaan Media Lagu Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 233–236.
Qomaruddin, A. (2017). Implementasi Metode Bernyanyi dalam Pembelajaran MufradÄ t. Jurnal Kependidikan, 5(1), 20–28.
Ramadhan, S. (2017). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini. Utile: Jurnal Kependidikan, 3(2), 180–189.
Rochmat, C. S., Susanti, C. P., & Maulaya, R. D. (2023). Aktualisasi Literasi Bahasa Arab Bagi Guru PAI Untuk Menunjang Kompetensi Paedagogik Perspektif Umar Bin Khattab. Jurnal Al Burhan, 3(2), 21–30.
Salida, A., & Zulpina, Z. (2023). Keistimewaan Bahasa Arab sebagai Bahasa Al-Quran dan Ijtihadiyyah. Jurnal Sathar, 1(1), 23–33.
Susanti, C. P., Maulaya, R. D., Siswanto, M. H. Z., & Qolbi, S. N. (2023). The Multisensory Book Design: A Learning Medium for Dyslexic Children Reading the Qur’an Through Reflection on Concrete Objects. Abjadia: International Journal of Education, 8(2), 224–235.
Syagif, A. (2022). Paradigma pembelajaran bahasa Arab di era society 5.0. FiTUA: Jurnal Studi Islam, 3(2), 134–144.
Teala, A. (n.d.). HITTI, Philip Khuri.
Umam, A. K., & Putri, H. A. (2023). Bimbingan Mengaji, Menghafal Al-Qur’an Dan Melatih Kemampuan Bahasa Arab Melalui Les Untuk Anak-Anak Di Desa Bondan Kecamatan Sukagumiwang Kabupaten Indramayu. Journal Of Psychology, Counseling And Education, 1(1), 22–29.
Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya media pembelajaran untuk anak usia dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81–96.








