Analysis of Contructivism Learning Theory
DOI:
https://doi.org/10.54723/ejpgmi.v4i1.320Keywords:
learning theory, constructivismAbstract
Learning theories still evolve with the dynamics of life, starting from the theory of behaviorism to other theories such as constructivism. Every new theory emerges to look at, criticize, and correct the shortcomings of previous theories.The above research employs the method of literature review, which directs to a number of journals on stimulus-response, in order to search for relevant theories to use as references. Is written using the descriptive analysis method, which is interpreting the meaning of references to the topic and title of research. The researcher collected, read, and summarized available references, later explained them in their own words.
References
Arafah, Andi Asrafiani, Sukriadi Sukriadi, and Auliaul Fitrah Samsuddin. 2023. “Implikasi Teori Belajar Konstruktivisme Pada Pembelajaran Matematika.” Jurnal Pendidikan MIPA 13 (2): 358–66.
Azhari, Muhammad Taufiq, M Pd Al Fajri Bahri, M Si Asrul, and Tien Rafida. 2023. Metode Penelitian Kuantitatif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Aziz, Akbar Nur, Azam Syukur Rahmatullah, Titi Anjasari, and Sita Anna Janti. 2023. “Efek Psikologis Pembelajaran Homeschooling Dalam Penerapan Teori Sosial Kognitif Dan Konstruktivisme.” Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal 9 (1): 113–28.
Budiyanti, Kurnia, M Zaim, and Harris Effendi Thahar. 2023. “Teori-Teori Pendidikan Dan Pengaruhnya Terhadap Pembelajaran Bahasa Abad Ke-21.” Journal of Education Research 4 (4): 2471–79.
Busroni, Ahmad. 2024. “IMPLEMENTASI METODE KETELADANAN DALAM MEMBENTUK KESALEHAN SOSIAL PESERTA DIDIK DI MI MAZRO’ATUL ULUM PATI.” Universitas Islam Sultan Agung Semarang.
Dhori, Muhammad. 2021. “Analisis Teori Belajar Behavioristik Dalam Proses Belajar Mengajar Di SD Negeri 7 Kayuagung.”
Dodi, Nofri. 2016. “Penerapan Pendekatan Konstruktivistik Dalam Pendidikan Bagi Anak Usia Dini Dalam Rangka Peningkatan Kualitas Pembelajaran.” Jurnal Educative: Journal of Educational Studies 1 (2): 154–67.
Firdaus, Ahmad, Hamdan Sugilar, and Ade Hilda Zaini Aditya. 2023. “Teori Konstruktivisme Dalam Membangun Kemampuan Berpikir Kritis.” In Gunung Djati Conference Series, 28:30–38.
Firdaus, Andrian. 2019. “P Pembiasaan Membaca Asmaul Husna Dalam Menanamkan Pengetahuan Keagamaan Pada Anak.” Al-Amin Journal: Educational and Social Studies 4 (2): 115–36.
Fitri, Yunela. 2020. “Implementasi Penerapan Teori Konstruktivisme Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar.” In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 3:1300–1307.
Hadi, Alfan. 2024. “Pemahaman Membaca Siswa Pada Pembelajaran Dengan Metode KWL.” Educatio 19 (1): 1–14.
Handayani, Tutut. 2011. “Membangun Komunikasi Efektif Untuk Meningkatkan Kualitas Dalam Proses Belajar Mengajar.” Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam 16 (02): 273–302.
Harefa, Meidarwati, Jesslyn Elisandra Harefa, Amstrong Harefa, and Hendrikus O N Harefa. 2023. “Kajian Analisis Pendekatan Teori Konstruktivisme Dalam Proses Belajar Mengajar.” Educativo: Jurnal Pendidikan 2 (1): 289–97.
Herdiana, Dodi. 2024. “Teori Belajar Konstruktivisme Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran.” Journal Of Education 1 (028): 270–77.
Ilham, Muhammad Fakhri, and Lucia Tiodora. 2023. “Implementasi Teori Belajar Perspektif Psikologi Konstruktivisme Dalam Pendidikan Anak Sekolah Dasar.” Multilingual: Journal of Universal Studies 3 (3): 380–91.
Jayadi, Irwan, Ni Luh Tania Putri Wijaya, Helena Damayanti Insani, Andi Cahyuni Candrawati, Ines Kurnila Sari, Fridallyn Marischa Justine Mebe, Ni Wayan Putri Widnyani, Nuri Aldhila Maqother, Isti Fardila Aeni, and Nisa Zuliyana Afriani. 2022. “Meningkatkan Minat Belajar Anak Melalui Bimibingan Belajar Dengan Metode Pembelajaran AKSI (Aktif, Kreatif, Santai Dan Inovatif) Di Desa Selengen.” Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA 5 (1): 58–63.
Jelita, Mimi, Lucky Ramadhan, Andy Riski Pratama, Fadhilla Yusri, and Linda Yarni. 2023. “Teori Belajar Behavioristik.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK) 5 (3): 404–11.
Julia, Mega Ananta, Novia Fitriani, and Roni Setiawan. 2024. “Proses Pembelajaran Konstruktivisme Yang Bersifat Generatif Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 1 (3): 7.
Khotimah, Khusnul. 2024. “PENTINGNYA PEMAHAMAN MENDALAM BERBAGAI TEORI BELAJAR DAN PEMBELAJARAN.” Dinamika Desain Belajar Dan Pembelajaran, 123.
Lathifah, Azizah Siti, Khoirunisa Hardaningtyas, Zarir Abiyyuda Pratama, and Istar Moewardi. 2024. “Penerapan Teori Belajar Konstruktivisme Dalam Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa.” DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 3 (1): 36–42.
Lathifah, Deni Nur. 2021. “Implementasi Teori Pembelajaran Konstruktivisme Pada Pembelajaran PAI Di SDN 05 Tubanan-Kembang-Jepara.” Jurnal Edukasi Nonformal 2 (2): 22–31.
Lestari, Asdini Indah, Yacobus Ndona, and Ibrahim Gultom. 2024. “Pengembangan Sosial Emosional Siswa SD Dengan Perspektif Konstruktivisme Sosial Oleh Lev Vygotsky.” JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 7 (11): 12441–45.
Lumbantobing, Elsa, Ria Melati Simarmata, Pebri Silaen, and Helena Turnip. 2024. “Iktisar Teori-Teori Belajar.” Jurnal Trust Pentakosta 1 (1).
Masgumelar, Ndaru Kukuh, and Pinton Setya Mustafa. 2021. “Teori Belajar Konstruktivisme Dan Implikasinya Dalam Pendidikan Dan Pembelajaran.” GHAITSA: Islamic Education Journal 2 (1): 49–57.
Mastiyah, Siti. 2023. “Teori Kontruktivisme Dalam Pembelajaran.” Al-Misbah (Jurnal Prodi PGMI) 9 (1 Juni): 88–101.
Mulyadi, Mulyadi. 2022. “Teori Belajar Konstruktivisme Dengan Model Pembelajaran (Inquiry).” Al Yasini: Jurnal Keislaman, Sosial, Hukum Dan Pendidikan 7 (2): 174.
Muzakki, Hawwin, Restu Yulia Hidayatul Umah, and Khoirul Mudawinun Nisa. 2021. “Teori Belajar Konstruktivisme Maria Montessori Dan Penerapannya Di Masa Pandemi Covid-19.” Jurnal Ibriez: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains 6 (2): 241–62.
Nursaida, Anisa. 2019. “Analisis Keterampilan Guru Mengadakan Variasi Pembelajaran Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa (Penelitian Pada SD Negeri Tanjung Kecamatan Muntilan).” Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang.
Ode Angga, S Ag La, M SH, M Si Irfan Martiansyah, S Pi Henny Fitrinawati, S Hut Maya Pattiwael, S K M Nurmaladewi, S Pd Idham Halid, M Pd Rudy Hidana, S P Wahyu Setya Ratri, and S K M Marselia Sandalayuk. 2023. PENDIDIKAN LINGKUNGAN HIDUP. Penerbit Widina.
Saksono, Herie, Ahmad Khoiri, S S Dewi Surani, Agnes Remi Rando, Nur Amega Setiawati, S Umalihayati, S Km, Ir Helmi Ali, M E Mp, and Abner Adipradipta. 2023. Teori Belajar Dalam Pembelajaran. Cendikia Mulia Mandiri.
Siswanto, Heru. 2021. “MANAJEMEN SEKOLAH RAMAH ANAK DI SMP NEGERI 4 PRINGSEWU.” Universitas Lampung.
Subarjo, Michael Donny Pradana, Ni Ketut Suarni, and I Gede Margunayasa. 2024. “Analisis Penerapan Pendekatan Teori Belajar Konstruktivisme Pada Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar.” Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru 9 (1): 313–18.
Sugrah, Nurfatimah. 2019. “Implementasi Teori Belajar Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Sains.” Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum 19 (2): 121–38.
Suparlan, Suparlan. 2019. “Teori Konstruktivisme Dalam Pembelajaran.” Islamika 1 (2): 79–88.
Suryana, Ermis, Marni Prasyur Aprina, and Kasinyo Harto. 2022. “Teori Konstruktivistik Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran.” JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 5 (7): 2070–80.
Susanti, Anik, and Nugrananda Janattaka. 2020. “Analisis Keterampilan Guru Dalam Mengadakan Variasi Pembelajaran Tematik Kelas 1 SDN 1 Gondang Kabupaten Tulungagung.” Jurnal Didika: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar 6 (1): 51–62.
Tishana, Annisa, Dio Alvendri, Arief J Pratama, Nizwardi Jalinus, and Rijal Abdullah. 2023. “Filsafat Konstruktivisme Dalam Mengembangkan Calon Pendidik Pada Implementasi Merdeka Belajar Di Sekolah Kejuruan.” Journal on Education 5 (2): 1855–67.
Ulya, Zihniatul. 2024. “PENERAPAN TEORI KONSTRUKTIVISME MENURUT JEAN PIAGET DAN TEORI NEUROSCIENCE DALAM PENDIDIKAN/APPLICATION OF CONSTRUCTIVISM THEORY ACCORDING TO JEAN PIAGET AND NEUROSCIENCE THEORY IN EDUCATION.” Al-Mudarris: Journal of Education 7 (1): 12–23.
Wijaya, Herman. n.d. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Adobe Flash CS6 Pada Teks Prosedur Siswa MTs Salafiyah Wiradesa Pekalongan Tahun Pelajaran 2022/2023.” Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah jakarta.
Wulandari, Hayani, and Isa Nurhaliza. 2023. “Mengembangkan Potensi Guru Yang Profesional Dalam Proses Belajar Mengajar.” Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang 9 (2): 2487–2509.