Improving Learning Outcomes of Flat Buildings Side Material Through CPS Model Based on Smart Box Media
DOI:
https://doi.org/10.54723/ejpgmi.v4i1.336Keywords:
learning outcomes, creative problem solving (cps), smart box, mathematicsAbstract
The purpose of this study was to improve learning outcomes on the material of flat shapes with sides through the Creative Problem Solving (CPS) model based on Smart Box media for third grade students of SD 1 Sadang. The subjects in this study were 17 third grade students. The research method used was Classroom Action Research (CAR) consisting of two cycles, each cycle carried out for two meetings. Data collection techniques included interviews, observations, and tests. The results showed an increase in student learning outcomes in the cognitive domain. Learning completeness before the action (pre-cycle) only reached 29.41%, increased to 58.80% in cycle I, and increased again to 76.5% in cycle II. Based on the results of the study, it can be concluded that the application of the CPS model based on Smart Box media is effective in improving students' cognitive learning outcomes on the material of flat shapes with sides in third grade students of SD 1 Sadang.
References
Amariza, A. H., Safitri, N. S., Mulyaningsih, W. J., & Susilo, B. E. (2024). Systematic Literature Review: Mengurangi Tingkat Kecemasan Peserta Didik Menyelesaikan Persoalan Matematika dalam Model Pembelajaran Problem Based Learning. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 7, 852–872. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Aminah, S., & Yusnaldi, E. (2024). Pengembangan Media Smart box Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Kependidikan, 13(3), 3077–3086.
Arikunto, Suharsimi. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. PT Bumi Aksara.
Hadi, N. (2020). Powerspring Sebagai Solusi Inovatif Pembelajaran Yang Asyik Dan Menyenangkan Di Rumah Selama Pandemi Covid-19 Bagi Siswa SD 143 BAGI SISWA SD. Jurnal Tunas Nusantara, 2(1), 143–154.
Hasanah, N., Studi, P., Matematika, P., Tarbiyah, F., Keguruan, D., & Banjarmasin, I. A. (2016). Upaya Guru Dalam Mengatasi Siswa Berkesulitan Belajar Matematika Di Kelas Iv Sdit Ukhuwah Banjarmasin. Juli-Desember, 2(2), 27–34.
Klorina, M. J., & Juandi, D. (2022). Kesulitan Belajar Matematika Siswa di Indonesia Ditinjau dari Self-Efficacy: Systematic Literature Review (SLR). Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 7(2), 181–192. https://doi.org/10.23969/symmetry.v7i2.6435
Motoh, T. C., Hamna, & Kristina. (2022). Penggunaan Video Tutorial Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Tolitoli. Jurnal Teknologi Pendidikan Madako, 01(01), 1–17. https://ojs.fkip.umada.ac.id/index.php/jtpm/article/view/14
Nisak, H., Masfuah, S., & Hilyana, F. S. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV SD Melalui Model Pembelajaran Mind Mapping Berbantuan Media VINTAMI. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 1758–1767. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i3.2545
Amariza, A. H., Safitri, N. S., Mulyaningsih, W. J., & Susilo, B. E. (2024). Systematic Literature Review: Mengurangi Tingkat Kecemasan Peserta Didik Menyelesaikan Persoalan Matematika dalam Model Pembelajaran Problem Based Learning. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 7, 852–872. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Aminah, S., & Yusnaldi, E. (2024). Pengembangan Media Smart box Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Kependidikan, 13(3), 3077–3086.
Arikunto, Suharsimi. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. PT Bumi Aksara.
Hadi, N. (2020). Powerspring Sebagai Solusi Inovatif Pembelajaran Yang Asyik Dan Menyenangkan Di Rumah Selama Pandemi Covid-19 Bagi Siswa SD 143 BAGI SISWA SD. Jurnal Tunas Nusantara, 2(1), 143–154.
Hasanah, N., Studi, P., Matematika, P., Tarbiyah, F., Keguruan, D., & Banjarmasin, I. A. (2016). Upaya Guru Dalam Mengatasi Siswa Berkesulitan Belajar Matematika Di Kelas Iv Sdit Ukhuwah Banjarmasin. Juli-Desember, 2(2), 27–34.
Klorina, M. J., & Juandi, D. (2022). Kesulitan Belajar Matematika Siswa di Indonesia Ditinjau dari Self-Efficacy: Systematic Literature Review (SLR). Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 7(2), 181–192. https://doi.org/10.23969/symmetry.v7i2.6435
Motoh, T. C., Hamna, & Kristina. (2022). Penggunaan Video Tutorial Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Tolitoli. Jurnal Teknologi Pendidikan Madako, 01(01), 1–17. https://ojs.fkip.umada.ac.id/index.php/jtpm/article/view/14
Nisak, H., Masfuah, S., & Hilyana, F. S. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV SD Melalui Model Pembelajaran Mind Mapping Berbantuan Media VINTAMI. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 1758–1767. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i3.2545
Oktavia, J., Zahra, V., Hanifah, N., & Nugraha, R. G. (2024). Penerapan Media Smart Box untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Kelas IV SD Materi Hak dan Kewajiban. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 545–554. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/425/293
Siti Maemunah, dkk. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Creative Problem Solving (Cps) Terhadap Hasil Belajar Materi Luas Permukaan Bangun Ruang Sisi Datar Kelas Vi Di Mi Al-Islah Lubuk Kuyung Pekon Sukamulya Kecamatan Pugung Kabupaten Tanggamus Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 3.
Ummah, M. S. (2019). Perkembangan Peserta didik. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074