Parents' perceptions of early childhood education

Authors

  • Khoirun Nisak Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo
  • Sri Hayranto Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo
  • Muhammad Saefullah Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo

DOI:

https://doi.org/10.54723/ejpaud.v3i2.367

Keywords:

perception, parents, early childhood education

Abstract

Early Childhood Education (PAUD) plays a crucial role in the foundation of child development, but parents' perceptions of its urgency are still diverse. This study aims to examine in depth the perceptions of parents in Slukatan Village, Wonosobo, regarding PAUD, as well as the factors that influence it. Using descriptive qualitative methods through interviews and observations, this study revealed significant differences in parents' views, ranging from understanding of developmental stimulation to practical obstacles such as busyness and costs. The results of the study indicate that a comprehensive understanding of the benefits of PAUD can encourage higher participation.

References

Anisa Safitri, L Marlina, dkk. (2022). “Persepsi Masyarakat Terhadap Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini di Kecamatan Pendopo Barat Kabupaten Empat Lawang (Studi Kasus Paud Kasih Ananda Dan Tk Satu ATAP)”, Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), Vol.4. No.4.

Fauzi Fahmi dan Cindi Rantika. (2021). ”Pendidikan Anak Dalam Persepsi Masyarakat, Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam”. Jurnal Pendidikan Agama Islam. Vol.4. No.2.

Fauzi Fahmi, Cindi Rantika.( 2021). ”Pendidikan Anak Dalam Persepsi Masyarakat. Paramurobi”, Jurnal Pendidikan Agama Islam. Vol.4. No.2.

Ihlas. Ruslan, dkk.( 2022). “Persepsi Masyarakat Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini Studi Deskriptif di Rusunawa Kota Bima”, jurnal Pendidikan sosiologi. Vol.2. No.2.

Lismiyanti. (2023). “ Presepsi Masyarakat Terhadap Pentingnya Tingkat Pendidikan Formal (Penelitian Terhadap Masyarakat di Desa Sanskanhurip Kabupaten Bandung)”. Skripsi Fakultas Ilmu Social Dan Ilmu Politik Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Jati Bandung.

Maulama, Rizky. ( 2024). “Presepsi Masyarakat Tentang Pendidikan Islam Bagi Anak Di Kampong Tahu Desa Babalanilor Kecamatan Bojong Kabupaten Pekalongan”. Skripsi Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Universitas Islam Negeri K.H. Abdurahman Wahid Pekalongan.

Shaleh. Abdul Rahman. (2020). “Psikologi Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam”. Jakarta: Kencana.

Sofi Wida Al Aluf. (2023). “Penerapan Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Al-Qur’an di Madrasah Stanawiyah Negeri 5 Banyuwangi Tahun Pelajaran 2022/2023”. Skripsi Jurusan Pendidikan Islam dan Bahasa, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

Tiara Permata. (2022). “Upaya Pemberian Layanan Pendidikan Untuk Anak Berkebutuhan Khusus di PAUD Non-Inklusi”, Jurnal Basicedu.Vol. 6. No. 5.

Tiara Rizki Inda. (2022). Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan Anak Usia Dini. Madiun:

Published

2025-09-27

How to Cite

Khoirun Nisak, Sri Hayranto, & Muhammad Saefullah. (2025). Parents’ perceptions of early childhood education. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Al-Amin, 3(2), 168–181. https://doi.org/10.54723/ejpaud.v3i2.367