Improving Arabic Language Skills through Internship Program
DOI:
https://doi.org/10.54723/ejpgmi.v4i1.279Keywords:
development, methodology, learningAbstract
In making a significant contribution to the development of Arabic language learning methodology at the MI level through the development of an internship program model that is adapted to the characteristics of MI students, this research aims to analyze the effect of an internship program using interactive methods on increasing the ability to master Arabic vocabulary (mufradat) of grade 5 MI students. An-Najah. The research used a quasi-experimental approach with a pretest-posttest control group design. The research sample consisted of two classes, namely class VB as an experimental class (25 students) which was treated with interactive methods through an internship program and class VC as a control class (22 students) with conventional methods. Data collection is carried out through written tests and documentation. Data analysis used the Independent Sample T-Test with the help of SPSS version 20. The results showed significant differences between the two classes, with a significance value of 0.000 (<0.05). The average posttest score for the experimental class reached 83.85, while the control class was only 76.07. The research conclusion proves that the internship program with interactive methods is effective in increasing students' mastery of Arabic vocabulary through a student-centered learning approach, a variety of teaching methods, and a higher intensity of language practice.
References
Arifin, Z. (2022). Analisis Diferensiasi Kemampuan Siswa dalam Instrumen Penilaian Pendidikan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(2), 145–160.
Azwar, S. (2021). Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian. Pustaka Pelajar.
Fauziah, N. (2020). Implementasi pembelajaran kooperatif dalam peningkatan kemampuan bahasa Arab siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 48.
Hamid, A. (2016). Pengembangan Metode Pembelajaran Bahasa Arab untuk Tingkat Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 240–248.
Hamidah, S. (2022). Penerapan metode TPR dalam pembelajaran bahasa Arab tingkat dasar. Al-Ta’lim Journal, 7(1), 15.
Hidayat, R., & S. (2022). Variasi Tingkat Kesukaran Instrumen Pengukuran Kemampuan Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 17(3), 210–225.
Kamidjan, & Rahmawati, E. (2023). Efektivitas Metode Interaktif dalam Peningkatan Kemampuan Berbahasa. Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa, 18(1), 55–70.
Mahmudah, R. (2021). Pendekatan kontekstual dalam pembelajaran bahasa Arab: Studi kasus di SD Islam Al-Azhar. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 8(1), 95.
Mulyati, T. (2021). Pentingnya Reliabilitas Instrumen dalam Evaluasi Kemampuan Bahasa Asing. Jurnal Pendidikan Bahasa, 16(4), 312–328.
Mustofa, H. (2020). Paradigma Dinamis Pembelajaran Bahasa Arab dalam Konteks Pendidikan Madrasah. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 15(2), 100–115.
Nasarudin, N. (2024). MICROTEACHING BAHASA ARAB DI ERA DIGITAL Antara Simulasi & Real Teaching (Issue October). CV Budi Utama.
Nurhalimah, S., Wibowo, A., & Pratiwi, R. (2022). Pengembangan Instrumen Evaluasi Pembelajaran Bahasa: Kajian Validitas dan Reliabilitas. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 14(2), 45-58.
Permana, D., et al. (2021). Kompleksitas Daya Pembeda dalam Instrumen Evaluasi Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Evaluasi, 16(2), 135–150.
Rahmawati, N. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dalam Pengajaran Mufradat Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 160–172.
Rosyidi, A. W. (2019). Pengembangan multimedia interaktif untuk pembelajaran bahasa Arab tingkat SD. Journal of Arabic Learning, 2(1), 8.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.
Susanto, A. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini (Konsep dan Teori). Bumi Aksara.
Wahyudi, M. (2023). Analisis problematika pembelajaran bahasa Arab di tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 70.
Wahyuni, S., & S. (2020). Analisis Reliabilitas Instrumen Penelitian Pendidikan. Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan, 18(4), 220–235.
Widodo, A., & Pranata, O. H. (2023). Pengaruh Program Magang terhadap Kompetensi Pedagogik Mahasiswa PGMI. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(1), 78–91.