Exploring the Use of Edu-Qur'an Ladder Snake Media as a Learning Strategy for Qur'anic Literacy

Authors

  • Erlin Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Eka Safitri Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Moh.Hafizh Abdulloh Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Aida Wafiq Nahda Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Dika Bayu Sigit Prabowo Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Dimas Arga Sadewa Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Irfanda Kurniawan Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Metta audhya gotami Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Putri Lestari Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Rafika Ferdiana Ristanti Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Sonia Rahma Laila Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Eric Khanafi Ihsana Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Fadillah Dea Ramadan Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia
  • Linda Ikawati Universitas Sains Al-Qur'an Wonosobo Jawa Tengah, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54723/ejpgmi.v4i1.300

Keywords:

exploration, snakes and ladders, strategy, qur’an literacy

Abstract

This study aims to explore the use of the Edu-Qur'an Snakes and Ladders media in learning Qur'an literacy in grade 4 of Mranggen Tengah Elementary School, Bansari District, Temanggung Regency. The method used is qualitative with observation and interviews with students. The results of the study showed that this media received a positive response, with 8 students feeling very happy and 4 students feeling happy. This game-based learning succeeded in creating a pleasant atmosphere, increasing students' motivation to be more active in learning Qur'an material, such as hijaiyah letters, tajwid, and short surahs. Students expressed a desire to play this game again and gave suggestions to enlarge the game board, increase the number of questions, and increase the level of difficulty. This study suggests the development of media by adjusting the level of difficulty of the questions and adding reward elements to be more effective in improving Qur'an literacy in elementary schools.Keywords: Bullying, Students, Impact, Achievement.

References

Cholifah, Ida. (2021). Penggunaan Media Ular Tangga Tematik (ULGATIK) untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa Kelas IIA SDN 1 Landungsari. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 5(2), 150.

Fatimah, Siti, dkk. (2022). Pengembangan Media Belajar Pop Up Book Berbasis Literasi Qur’an Pada Materi Tata Surya Kelas VI. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 105.

Lestari1, Myrna Apriany, Eli Hermawati. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Ular Tangga Dalam Menanamkan Karakter Berkebhinekaan Global pada Siswa SDIT Darul Amanah. Journal of Innovation and Sustainable Empowerment, 2(1), 9.

Hapsari, Avika Septiana (2025). Eksplorasi Penggunaan Media Pembelajaran Games Book untuk Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Kelas 3 SD. Katalis Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Matematika, 2(1), 72.

Husna, Rifqatul, dkk. (2024). Pendampingan Pembelajaran Membaca Al-Qur'an Bagi Anak-Anak Dan Remaja Di Musholla Al-Fatah Bondowoso: Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Qur'ani Dan Spiritual. IJCD: Indonesian Journal of Community Dedication, 2 (3), 471.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Nurhidin,Edi. (2022). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam MeningkatkanKualitas Literasi Membaca Quran Siswa Sekolah Menengah Atas. Edudeena : Journal of Islamic Religious Education, 6(1), 7.

Sudirman, Ramli, Nurleli. (2023). Upaya Guru Agama Islam Dalam Meningkatkan Literasi Al-Qur’an Siswa Sekolah Dasar. Jurnal: Government and police (JGP), 3(2), 89.

Salsabila, Anisa, dkk. (2024). Eksplorasi Penggunaan Media Pembelajaran Komik Dalam Meningkatkan Literasi Siswa Kelas 3 Sd Negeri Krapyak Wetan. E journal.naureendigition.com, 2(3), 326.

Sanjani, Maulana Akbar. (2021). Pentingnya Strategi Pembelajaran Yang Tepat Bagi Siswa. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(2), 32.

Wati, Anjelina. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal: Pendidikan guru sekolah dasar, 2(1), 71..

Sari, G. A. F. R., & Ekohariadi. (2021). Stadi Literatur Penggunaan Media Pembelajaran

Aplikasi Android Audio dan Komik Terhadap Pembelajaran. Jurnal IT-EDU, 5(2), 545–554.

Permana, E. P. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Boneka Kaus Kaki untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 2(2), 133–140.

Published

2025-04-14

How to Cite

Erlin, Eka Safitri, Moh.Hafizh Abdulloh, Aida Wafiq Nahda, Dika Bayu Sigit Prabowo, Dimas Arga Sadewa, Irfanda Kurniawan, Metta audhya gotami, Putri Lestari, Rafika Ferdiana Ristanti, Sonia Rahma Laila, Eric Khanafi Ihsana, Fadillah Dea Ramadan, & Linda Ikawati. (2025). Exploring the Use of Edu-Qur’an Ladder Snake Media as a Learning Strategy for Qur’anic Literacy. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Amin, 4(1), 53–64. https://doi.org/10.54723/ejpgmi.v4i1.300

Issue

Section

Articles